Plafondspeakers

Plafondspeakers zijn luidsprekers die in het plafond, of eventueel in een muur ingebouwd kunnen worden. Zo zijn ze niet zichtbaar en hoeven er slechts kleine gaatjes in het plafond / de muur gemaakt te worden. Een perfecte oplossing als je wilt vermijden dat grote luidsprekers op je vloer staan of aan je muur hangen.

Wat zijn plafondspeakers?

Plafondspeakers zijn de laatste tijd enorm populair geworden. Dit komt omdat steeds meer mensen in hun huiskamer op zoek zijn naar de esthetiek van de kamer, maar ook een geweldige geluidskwaliteit willen. Plafondspeakers kunnen dit bieden, omdat ze helemaal in het plafond of de muur verborgen zijn, zodat je maar een paar gaten/verstoringen hebt in je verder mooie vloer of muur

Er zijn twee belangrijke redenen waarom plafondspeakers de laatste tijd zo populair zijn geworden. Ten eerste houden veel doe-het-zelvers ervan hun eigen apparatuur te bouwen, ook luidsprekers. Voor home cinema systemen zijn er talloze gidsen over hoe je zelf je eigen systeem kunt bouwen tegen een betaalbare prijs. Zo kun je alle onderdelen apart kopen en ze zelf in elkaar zetten – meestal met betere resultaten dan wanneer je een complete luidsprekersysteem.

Ten tweede worden home theater geluidssystemen steeds populairder. Terwijl men vroeger misschien naar muziek luisterde op zijn TV of radio, zoekt men nu een meer complete ervaring met surround geluid. De plafondluidspreker is hiervoor essentieel – hij zorgt voor het middenkanaal, zodat je alle dialoog perfect kunt horen.

Wat zijn de voor- en nadelen van plafondspeakers?

Plafondspeakers bieden enkele voordelen boven andere soorten luidsprekers:

  • Ze kunnen niet per ongeluk vallen (in tegenstelling tot vrijstaande luidsprekers) en dus geen schade veroorzaken
  • Je ziet ze na installatie niet meer, zodat ze gemakkelijker opgaan in hun omgeving
  • Ze kunnen gebruikt worden als onderdeel van een geïntegreerd geluidssysteem voor het hele huis, bijvoorbeeld bij gebruik van Sonos muziekspelers zoals de Play 3. Bij deze opstelling is één speler via Wifi verbonden naar alle luidsprekers in je huis.

Maar ondanks deze voordelen zijn er ook enkele nadelen

  • Het installatiewerk is waarschijnlijk duurder dan bij vrijstaande luidsprekers (draden moeten door muren en plafonds worden geleid)
  • Bij de keuze van plafondluidsprekers moet je rekening houden met de hoek waaronder ze op de mensen eronder zullen neerdalen. Dit betekent dat je ze niet overal kunt installeren.

Voor de meeste situaties is het het beste als ze recht naar beneden in de ruimte eronder wijzen, maar als je ze boven een heel hoog plafond plaatst is dit misschien niet mogelijk of optimaal. Iets anders dat kan gebeuren is dat de naar beneden gerichte hoge tonen door het plafond weer naar boven weerkaatst worden, zodat de hoge tonen kwaliteit van het geluid kan zelfs minder worden. Dit kan ook gebeuren als je plafond niet gemakkelijk met gipsplaat bedekt is, zodat er grote ruimtes tussen de planken zijn, die het geluid ook omhoog weerkaatsen.

Overwegingen voor de installatie: Is er voldoende ruimte boven mijn plafond? Zal ik gaten boren in mijn muur/plafond/vloerbedekking? Wat voor soort installatie wil ik, inbouw of opbouw? Een meerkanaals systeem met meerdere sets verschillende luidsprekers die strategisch geplaatst zijn, geeft een optimaal resultaat, vergeleken met alles vooraan op één plaats.

Bekijk aanbiedingen van plafondspeakers bij Audiogigant.

 

https://audiogigant.nl/speakers/inbouw-plafond-speakers/
Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten

Categories

Een interessante blog

die je niet mag missen.

Transport en logistiek

Kunststof spuitgieten: efficiënt produceren met precisie

Kunststof spuitgieten is een van de meest gebruikte technieken in de maakindustrie voor het produceren van kunststof onderdelen. Van eenvoudige verpakkingen tot complexe technische componenten: het spuitgietproces maakt het mogelijk om met grote nauwkeurigheid, snelheid en herhaalbaarheid onderdelen te produceren. In dit blog lees je hoe kunststof spuitgieten werkt, welke

Marketing en reclame

Neuromarketing: wat doen we ermee en waarom is het belangrijk?

Wellicht heb je er al eens van gehoord: neuromarketing als tool voor bedrijven. In dit artikel gaan we dieper in op wat neuromarketing precies is en hoe je het kunt gebruiken voor jouw bedrijf. Wat is neuromarketing precies? Neuromarketing is een vakgebied binnen marketing dat zich richt op het onbewuste

Bedrijven en samenleving

Hoe geef je het labelproces van je bedrijf een belangrijke upgrade?

Voor de creatievelingen die via Etsy hun handgemaakte producten verkopen, is een eenvoudig label voldoende. Het kan een met een handgemaakt label zijn, of een label dat met een thuisprinter is afgedrukt en van de nodige informatie van de maker is voorzien. Voor industriële omgevingen zijn deze oplossingen ondenkbaar. Ze