Het belang van Internal Branding bij uw duurzame bedrijfsmerk en visie met thuiswerkers

Het belang van Internal Branding bij uw duurzame bedrijfsmerk en visie met thuiswerkers

Hoe erg u als bedrijf ook uw best kan doen om duurzaam naar de wereld over te komen, dit zal allemaal in het niets vallen als uw medewerkers hier niet aan meewerken. Uw duurzame reputatie zal betwijfeld worden als uw parkeergarage vol ligt met zwerfafval, en het schept vragen op bij uw klanten als uw medewerkers voorbij komen rijden in milieuonvriendelijke auto’s. Het is daarom belangrijk dat u uw duurzame visie naar uw medewerkers communiceert en deze door uw medewerkers begrepen wordt. Dit kan vervolgens omgezet worden in goede publiciteit naar uw klanten door uw medewerkers in te zetten als marketing tool. Ofwel, Internal Branding.

Wat is Internal Branding?

Internal Branding is niet zomaar interne communicatie over uw visies naar uw medewerkers. Bij interne communicatie wilt u vooral een boodschap overbrengen, waar u bij Internal Branding wilt dat uw medewerkers het merk tot leven brengen. Uw medewerkers zijn betrokken bij uw bedrijf merk en merkbeleving en handelen hier ook naar. Er wordt dus een duidelijke verbinding gemaakt met het externe merk en de interne organisatie. Er wordt van succes gesproken bij Internal Branding als al uw medewerkers met hart en ziel handelen als merkambassadeurs van uw onderneming. 

Creëren van een hogere betrokkenheid

Internal branding kan op 2 manieren aangepakt worden. Namelijk, vanuit het externe merk naar binnen werken (outside-inside) of vanuit de organisatie een een merk naar buiten opbouwen (inside-outside). Bij outside-inside is er al een extern merk welke geïnfiltreerd moet worden door de medewerkers van de organisatie. Bij een inside-out benadering leg je de bal meer bij je medewerkers door je merk op te bouwen vanuit je organisatiecultuur. Kies hierbij een aanpak die het beste past bij jouw bedrijf. Heeft u hier hulp bij nodig? Dan kan u ons altijd contacteren via www.climate-up.nl/contact/

De aandacht vanuit ons duurzame perspectief met het bepalen van uw merkidentiteit focust zich hier vooral op vernieuwde bedrijfsproblemen in HR. HR-managers moeten werken aan bedrijfs diversiteit, gelijke kansen, eerlijk loon en werkomstandigheden. Er wordt gekeken naar de supply-chain van uw productieproces en hoe de kantoorpanden verduurzaamt kunnen worden waardoor er circulaire bedrijfsmodellen ontstaan. Het draait hier niet alleen om eventuele bespaarde kosten maar vooral naar wat de onderneming maatschappelijk bijdraagt wat kansen zal bieden voor het interne merk. Medewerkers kunnen zich namelijk beter met het bedrijf identificeren als deze zich bezighoud met verbeteringen in duurzaamheid en zullen zo sneller een band creëren met het interne merk. Dit kan versterkt worden door duurzaamheid in te voeren in de kern van het bedrijf en medewerkers te laten deelnemen in duurzame initiatieven zoals bijvoorbeeld World Clean-up Day. Deze methode geeft richtlijnen voor de organisatie voor Internal Branding en versterkt de betrokkenheid van je medewerkers in je externe merk.

Internal branding vanuit huis

Nu de maatregelen verscherpt zijn omtrent thuiswerken wegens COVID-19, en dit misschien wel reden geeft aan uw bedrijf om uw medewerkers vaker vanuit huis te laten werken, moet er ook stilgestaan worden hoe internal branding stand kan houden als uw medewerkers niet meer op kantoor werken. Op kantoor worden uw medewerkers namelijk constant getriggerd met merkuitingen, flyer borden met teamactiviteiten, nieuwtjes over nieuwe productlanceringen of het aanzien van een technicus die de verlichting vernieuwd naar duurzame LED-verlichting.  Uw medewerker wordt op locatie constant herinnerd aan de nieuwe opdrachten die u uitvoert wat zorgt voor merkbetrokkenheid. Hoe werkt dit dan als de medewerker minder vaak op kantoor maar vaker thuis te vinden is? 

Blijf communiceren

Het belangrijkste aandachtspunt om uw Internal Branding niet te laten verwateren in communicatie. Je medewerkers zijn de ambassadeurs van je bedrijf, dus houdt ze ook op de hoogte van je verbeteringen en zoek inspiratie in je kern. Het voordeel van veel thuiswerkers is dat er makkelijk verbouwingen uitgevoerd kunnen worden voor het verduurzamen van je locatie, maar dat je medewerkers minder snel door zullen hebben dat er aanpassingen gemaakt zijn. Vergeet dit dus niet naar ze door te spelen zodat dit met trots doorgecommuniceerd kan worden naar je klanten. 

Vind online alternatieven 

Het is belangrijk dat er gezorgd wordt dat de interne campagnes van uw bedrijf uitgevoerd blijven worden zodat de tevredenheid van je medewerkers hoog wordt gehouden. Om dit te realiseren moeten er online alternatieve bedacht worden om je merk overeind te houden. Nieuwe klanten kunnen niet meer gewerfd worden via een uitgebreide lunch en collega’s kunnen niet meer fysiek aanwezig zijn bij een productlancering. Het maken van een verbinding met je medewerkers en je bedrijf is daarom belangrijker dan ooit. Zorg voor wekelijkse, zo niet dagelijkse, interactiemomenten met je team en zorg ervoor dat de Internal Branding campagnes thuis op de eettafel belanden en ondernomen kunnen worden met het gehele gezin. Het benaderen van je personeel kan op veel verschillende manieren uitgevoerd worden en niks is te gek zolang het resulteert in saamhorigheid. Als bedrijf wil je ervoor zorgen dat je visie bekend gemaakt wordt. Op kantoor, maar ook online en op de thuiswerkplek van je medewerkers.  

Hoe meet je internal branding?

Bij www.Climate-UP.nl wordt internal branding onderscheiden in 5 verschillende fases:

1. Merkbelofte en bedrijfsvisie vaststellen

In de eerste fase wordt er gekeken van de waarden en normen van de medewerkers binnen het bedrijf zijn en hoe deze aansluiten op de waardes van het bedrijf. We kijken naar de omgeving van het bedrijf zoals de concurrentie en klantbehoeften en hoe het bedrijfsmerk hierop aansluit en zich onderscheid van uw concurrenten. Met de verzamelde informatie van interne en externe factoren kan vervolgens de bedrijfsvisie en de merkbelofte worden vastgesteld, mits dit nog niet gedaan is. 

2. Merk verklaring door communiceren

in de tweede fase wordt de vernieuwde bedrijfsvisie en de merkbelofte doorgecommuniceerd naar de medewerkers op een wijze dat deze door iedereen begrepen en door gecommuniceerd kan worden. medewerkers kennen het verhaal niet alleen, maar zijn er enthousiast van geworden en gaan mee in de nieuwe bedrijfsvisie en handelen hier naar. De merkbelofte wordt hier in de praktijk gebracht.

3. Laden van de boodschap

Het merk is nu doorgecommuniceerd naar de medewerkers en moet nu lading krijgen door de medewerkers er actief bij te betrekken en een te maken met het merk. Medewerkers geven in fysieke sessies of online invullijsten aan wat het merk voor ze betekent en wat hun mening is over alle ondernomen handelingen en of ze hier eventueel nog verbeterpunten in zien. Medewerkers krijgen in deze fase het merk niet opgedragen maar geven zelf betekenis en invullen over het merk.

4. Uitvoering in de praktijk testen

In fase 4 gaan medewerkers het merk verwerken in hun dagelijkse werkzaamheden. Door middel van onderzoek wordt er gemeten in hoeverre het merk wordt nageleefd op de werkvloer, onderweg, en bij de klant. Dit zal weer als input dienen voor ons om te kijken hoe het merk zich verhoudt tot de interne waarden die in fase 1 zijn vastgesteld en of er nog mogelijke uitleg nodig is naar de medewerkers voor aanpassingen in de richtlijn voor de dagelijks ondernomen acties. 

5. Veranderen van het bedrijfsmerk in de organisatie

In de laatste fase staat consequent zijn centraal. Het merk is geïnfiltreerd in de dagelijkse werkzaamheden van de werknemers als automatisch. Nu is het de bedoeling dat dit onderhouden wordt door jaarlijkse tevredenheidsonderzoeken, trainingen over de merkidentiteit aan het nieuwe personeel, en het actief blijven betrekken van medewerkers in het bedrijf. Internal Branding is geen project met een eindstadium, maar zal uw bedrijf vele successen opleveren. 

Zelf aan de slag met internal branding

Merkt u dat er binnen uw bedrijf onduidelijkheid is over uw bedrijf merk en hoe deze naar buiten gecommuniceerd moet worden of wilt u uw medewerkers betrokkenheid verhogen? Neem gerust contact met ons op zodat we samen kunnen gaan sparren over het maximaliseren van uw Internal Branding. Samen zorgen wij ervoor dat uw een Internal Branding-strategie heeft welke uw medewerkers enthousiast maakt over uw bedrijfsmerk en duurzame ondernemingen zodat deze met enthousiastme met de buitenwereld gedeelt worden.

 

 

Meer interessante artikels lezen over duurzaam ondernemen? Dit kan via www.climate-up.nl/blogs/

https://climate-up.nl/duurzaam-communiceren/het-belang-van-internal-branding-bij-uw-duurzame-bedrijfsmerk-en-visie/
Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten

Categories

Een interessante blog

die je niet mag missen.

Bedrijven en samenleving

Overkapping in Eindhoven: comfort en design gecombineerd

Een overkapping is een prachtige toevoeging aan je tuin of terras, waarmee je het hele jaar door kunt genieten van je buitenruimte. Of het nu gaat om een sfeervolle plek om te ontspannen, een beschutte eetruimte, of een stijlvolle uitbreiding van je woning, een overkapping combineert comfort en design. In

Bedrijven en samenleving

De beste keukendeuren kiezen voor jouw interieur

Het kiezen van de juiste keukendeuren is een belangrijke stap om de uitstraling en functionaliteit van je keuken te verbeteren. Keukendeuren bepalen namelijk voor een groot deel de sfeer en stijl van je keuken. Of je nu een modern interieur hebt of een meer traditionele inrichting, er zijn talloze opties

Marketing en reclame

Wat is het verschil tussen filmproductie en videoproductie?

Als je hebt overwogen om een video te laten maken, ben je misschien de termen ‘filmproductie’ en ‘videoproductie’ tegengekomen. Deze twee termen worden vaak door elkaar gebruikt, maar ze zijn niet hetzelfde. Er zijn belangrijke verschillen tussen filmproductie en videoproductie, en het begrijpen van die verschillen kan je helpen bij