10 stappen naar een strategisch recruitmentplan

10 stappen naar een strategisch recruitmentplan

Vandaag de dag is het vinden en aantrekken van de juiste mensen om openstaande vacatures in jouw organisatie te vullen geen sinecure. Recruiters zijn daarbij lastiger te vinden, wat goed te zien is aan het aantal vacatures recruiter dat je voorbij ziet komen. En hoewel je misschien al lange tijd van plan was om een goed recruitment plan op te stellen om paniek in de toekomst te voorkomen, is dit vaak iets dat in de dagelijkse hectiek wordt uitgesteld. Toch is het absoluut de moeite waard om de tijd te nemen om hier eens goed voor te gaan zitten. In dit artikel lopen we door de 10 stappen op weg naar een goed onderbouwd strategisch recruitment plan.

1.       Weet waar jouw organisatie voor staat en waar deze de komende jaren naartoe wil, en stel vast hoe jouw recruitmentplan een rol speelt in het behalen van de doelen van de gehele organisatie.

2.      Verhoog zichtbaarheid door te werken aan een sterk employer brand en een heldere visie. Jouw employer brand is namelijk de eerste kennismaking van potentiële collega’s met jouw organisatie.

3.       Wek interesse door je vacatures via de juiste kanalen te verspreiden en richt jouw marketingstrategieën specifiek op jouw doelgroep.

4.       Bouw een talentpool en vul ook in de toekomst vacatures sneller in. Met referral recruitment, haal je vaak goede mensen binnen, dus besteed hier ook echt aandacht aan.

5.       Zorg ervoor dat jouw kandidaten de sollicitatieprocedure als positief ervaren door ze aandacht en respect te geven, en geef ze de kans om structureel feedback te geven.

6.       Selecteer de juiste mensen voor de juiste functies en kijk hierbij naar het opgestelde functieprofiel. Bepaal van tevoren waar je op gaat selecteren en wat belangrijk is voor de betreffende functie.

7.       Zorg intern voor de juiste samenwerking bij het doorlopen van de laatste stappen. In dit stadium van het recruitmentproces is het belangrijk dat er intern een duidelijke taakverdeling is tussen recruitment, business en HR. Een goede samenwerking is essentieel.

8.       Om iemand zich snel thuis te laten voelen, is het belangrijk dat er een inwerktraject klaar ligt vanaf de eerste werkdag. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan het alvast inplannen van kennismakingsgesprekken of de eerste trainingen.

9.       Door goed te meten, kan je je focussen op kwaliteit. Kies bijvoorbeeld de drie best lopende wervingskanalen en breng daar een focus op aan in plaats van je vacature overal maar online te zetten. Blijf zo constant bezig met het verbeteren van jouw recruitmentproces.  

10.   Bekijk de mogelijkheden voor het inhuren van een interim recruiter, als je in jouw dagelijkse business eigenlijk niet voldoende tijd hebt om al deze stappen te doorlopen. Zo kun je met hulp in korte tijd een talentpool en een duurzaam recruitmentproces opbouwen.

Recruitment valt of staat met een volledig en uitgedacht recruitmentproces. Een strategisch recruitmentplan met een efficiënte werkwijze leidt tot duurzaam recruitment. Als jij iedere stap de aandacht geeft die het verdient, heb je gegarandeerd succes. 

 

https://nuzakendoen.nl/recruitmentplan/
Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten

Categories

Een interessante blog

die je niet mag missen.

Bedrijven en samenleving

De Ultieme Gids voor het Kiezen van een Hovenierbedrijf in Rotterdam

Het vinden van het juiste hovenierbedrijf in Rotterdam kan een flinke uitdaging zijn. Met zoveel bedrijven die hun diensten aanbieden, hoe weet je zeker dat je de juiste keuze maakt voor jouw tuin? In deze blogpost helpen we je op weg met belangrijke tips waar je op moet letten en

Marketing en reclame

Logo ontwerpen: zelf doen of uitbesteden?

Een logo is meer dan alleen het visitekaartje van je bedrijf. Het is vaak het eerste wat klanten zien en bepaalt de eerste indruk. Daarnaast is het ook wat jouw bedrijf of merk herkenbaar maakt. Maar als je een logo nodig hebt, is de vraag: ga je het zelf ontwerpen

Zakelijke dienstverlening

Productontwikkeling en Industrieel Design: Innovatie in de Maakindustrie

Innovatie speelt een cruciale rol in de maakindustrie, en productontwikkeling en industrieel design staan hierin centraal. Elke succesvolle onderneming begrijpt dat een goed ontwikkeld product niet alleen functioneel moet zijn, maar ook aantrekkelijk, efficiënt te produceren en afgestemd op de behoeften van de doelgroep. Maar hoe zorgen makers ervoor dat