Nu Zaken Doen
Image default
Marketing en reclame

Massmarketing of Nichemarketing – Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Als het gaat om het bereiken van het juiste publiek, kan het vanwege tal van factoren van belang zijn om een wijde of niche doelgroep te benaderen. Er zijn dan ook veel verschillen tussen massamarketing en nichemarketing – beide termen kunnen niet over één kam worden geschoren. Het meest vanzelfsprekende verschil is natuurlijk de omvang van de markt waarop elke term zich richt, maar wat komt er nog meer bij om de hoek kijken? In deze blog nemen we de belangrijkste verschillen met je door. 

Massamarketing 

Massamarketing negeert marktsegmenten meestal en is gericht op de markt als geheel. Op massamarkten worden heterogene koopgroepen met verschillende behoeften waargenomen. Massmarketing beperkt zich niet tot de marketing van producten, maar richt zich op het betrekken van het hele klantenbestand. Het belangrijkste doel achter deze vorm van marketing is het vinden van de meest potentiële klanten voor hun behoeften en zijn alle consumenten het doelwit, ongeacht de marketingfactoren.

Overweeg jij als ondernemer te beginnen met buitenreclame om klantensegmenten op lokaal en nationaal niveau aan te spreken? Kom bij JCDecaux adverteren en maak gebruik van een ruim aanbod van creatieve mogelijkheden voor massabereik. 

Nichemarketing

Nichemarketing staat bekend als een marketingstrategie die als doel heeft een klein aantal kopers in een bepaalde markt te bereiken. Hierbij worden strategieën gebruikt die gericht zijn op specifieke markten – de marketeer weet op welke groep hij zich met zijn product moet richten. Een niche kan worden omschreven als een specifiek gebied waar vraag is naar een product of dienst en dit type marketing is specifiek gericht op een specifiek segment van consumenten. 

Voordelen en nadelen van massamarketing

Bij massamarketing zijn de behoeften en wensen van de klant van een meer algemene aard en gaan er hogere volumes en grotere capaciteiten gepaard. Het succes van massamarketing wordt gewoonlijk geassocieerd met lage kosten, uitgebreide promotie, brede distributie en toonaangevende merken. Het is een vorm van promotie die meestal als minder riskant wordt beschouwd dan nichemarketing omdat het niet afhankelijk is van een kleine groep consumenten. 

Vanwege de reikwijdte is massamarketing een vrije dure marketing in vergelijking met nichemarketing. Het kan er ook toe leiden dat de campagne als “te algemeen” wordt beschouwd -succesvol op één gebied, maar niet resonerend genoeg met consumenten over de gehele bandbreedte. 

Op zoek naar energiebesparende maatregelen voor jouw bedrijf? De elektrotechnische totaaloplossingen van Controlin – We energize the best solutions zijn niet alleen gericht op een groot aantal markten, maar kunnen ook geheel worden aangepast op de wensen en behoeften van de klant. 

Voordelen en nadelen van niche-marketing

Nichemarketing heeft als voordeel dat er minder sprake kan zijn van concurrentie. Zie het als een “grote vis in een kleine vijver”. Bovendien biedt nichemarketing duidelijke focus – bedrijven richten zich op een specifieke klant die zijn bereid te betalen voor expertise en specialismen. Er kan echter wel een risico bestaan van te grote afhankelijkheid van één product of één markt en is het kwetsbaar voor marktveranderingen.