Hoe motiveer jij je werknemers?

De arbeidsmarkt is de afgelopen tijd behoorlijk aan het verschuiven. Er is een enorme krapte, wat betekent dat werknemers vaker verschillende opties hebben wanneer ze een baan aan nemen of al ergens werken. Dus hoe zorg jij er als werkgever voor dat je jouw werknemers binnen houdt? De huidige arbeidsmarkt vraagt om een andere houding ten opzichte van werk en werknemers dan een tijdje geleden. Lees hier hoe ook jij kunt investeren in je medewerkers!

De open deur: geld

Mensen werken in eerste instantie natuurlijk voor een salaris. Het leven is de afgelopen tijd steeds duurder geworden voor zowel bedrijven als werknemers. Nu hoef je mensen natuurlijk niet meteen enorme salarisverhogingen te geven, die ruimte is er misschien niet eens binnen het bedrijf. Maar stel je wel flexibel op naar medewerkers toe. Zorg voor voldoende compensatie voor woon-werkverkeer. Ga niet moeilijk doen om ieder tientje. Of wees ruimhartig in speciale verlofdagen zoals bij verhuizingen of bruiloften. Een kleine compensatie waarbij je meedenkt met je werknemers is vaak net zoveel waard als een flinke salarisverhoging.

Flexibel werken

Helaas zien we het bij veel bedrijven al weer gebeuren. Ze willen dat medewerkers zoals vanouds weer 5 dagen per week op kantoor komen werken. Werkgevers die dit opleggen vergeten daarbij dat mensen hun leven inmiddels deels op thuiswerken hebben ingericht. Er is een kantoorruimte ingericht en er is rekening mee gehouden met zaken als de kinderopvang of door de tweede auto de deur uit te doen. En wat dacht je van de instroming van nieuwe werknemers die pas één of twee jaar uit de schoolbanken zijn? Die zijn niet anders gewend dan dat ze een (groot) gedeelte van de tijd thuis kunnen werken. Natuurlijk mag je verwachten dat mensen op locatie werken maar fulltime op kantoor zitten, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten.

Toon waardering voor je mensen

Voor de meeste mensen zijn ervaren, enthousiaste en gemotiveerde werknemers hun belangrijkste resource. Die moet je koesteren! Wanneer het binnen een bedrijf niet helemaal lekker loopt zie je dat veel werkgevers juist op teambuilding, borrels en verjaardagsgeschenken gaan besparen. Zonde! Want dit is juist een goedkope manier om mensen binnen te houden. Sommige gebaren lijken misschien triviaal maar het gaat om de gedachte erachter. Een gepersonaliseerde sleutelhanger als bedankje voor een geleverde prestatie bijvoorbeeld doet al een hoop om medewerkers zich gewaardeerd te laten voelen!

Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten

Categories

Een interessante blog

die je niet mag missen.

Bouw en onderhoud

Wat je moet weten voordat je een nieuwe keuken koopt

Een nieuwe keuken kopen is een grote beslissing die zowel praktische als esthetische aspecten omvat. Het is een investering waar je jarenlang plezier van wilt hebben. Maar waar begin je? Er zijn veel keuzes te maken, van stijl en indeling tot materiaal en budget. In dit artikel bespreken we belangrijke

E-commerce

Veuve Clicquot: iconische branding en het meesterschap achter de smaken

Veuve Clicquot is een naam die synoniem staat voor luxe, verfijning en uitzonderlijke kwaliteit in de champagnewereld. Sinds de oprichting in 1772 heeft dit champagnemerk niet alleen zijn stempel gedrukt op de wijnindustrie, maar ook op het gebied van branding en innovatie. Achter elk glas Veuve Clicquot schuilt niet alleen

Marketing en reclame

Waarom kiezen voor een SEO expert in Tilburg?

Wanneer je een onderneming hebt, weet je hoe belangrijk het is om online zichtbaar te zijn. Online zichtbaarheid kan het verschil maken tussen een succesvolle website en een die nauwelijks bezoekers trekt. Met de toenemende concurrentie online is het essentieel om je website te optimaliseren voor zoekmachines, zodat klanten je