Alternatief voor duimafdruk voor de tijdsregistratie en toegangscontrole

Wanneer bedrijven gebruik maken van een toegangscontrole en tijdsregistratie, willen zij best vaak dat werknemers hun duimafdruk laten scannen. Dat is echter in strijd met de AVG en maakt wel degelijk een inbreuk in de privacy van jouw werknemers. Duimafdrukken zijn namelijk bijzonder aangezien zij biometrisch is. Wanneer de wet dit toelaat, is het wel mogelijk om gebruik te maken van duimafdrukken. Toch kan het best zo zijn dat een van jouw werknemers het geen fijn idee vindt om zijn of haar duimafdruk te scannen om toegang te krijgen tot het gebouw. Gelukkig zijn er daarom nog wel genoeg alternatieven.

Download een app op de telefoon

Als een van jouw werknemers het geen fijn idee vindt om zijn of haar duimafdruk te laten scannen, is het mogelijk om een app te downloaden op de telefoon van de werknemer. Die app beschikt dan over een NFC-chip die de lezer kan lezen en zo jouw werknemer toegang kan geven tot het gebouw. Het enige waar je op moet letten is dat jouw werknemer dan wel beschikt over de juiste telefoon die de nodige software heeft om zo die app te kunnen downloaden. Zonder die software is het namelijk niet mogelijk om een NFC-chip te krijgen en kan je het gebouw niet binnen komen.

Schaf personeelspasjes aan voor werknemers

De meeste bedrijven zullen wel gebruik maken van personeelspasjes. Daarop staat namelijk al wat informatie van de werknemer en kan jouw werknemer zich zo laten registreren bij de toegangscontrole en tijdsregistratie. Met personeelspasjes hoef je niet op te letten of iemand wel of niet beschikt over de juiste telefoon en hebben zij altijd toegang tot het gebouw. Bij een telefoon ben je namelijk erg afhankelijk. Stel je namelijk voor dat de telefoon van jouw werknemer net op dat moment leeg is dat hij of zij het gebouw wil binnentreden of het gebouw wil verlaten aan het einde van de werkdag.

Gebruik een inkloksysteem om de werkuren bij te houden

Het is ook een optie om een inkloksysteem te gebruiken voor de tijdregistratie. Dit is echter al wel een redelijk ouderwetse middel. Bij een inkloksysteem heb je daarnaast geen mogelijkheid om het te koppelen aan de toegangscontrole. Met een inkloksysteem worden de uren automatisch bijgehouden en hoef je daar als werkgever niet meer naar om te kijken. Daarnaast kan een inkloksysteem ook dienen als een aanwezigheidsregistratie.

Het is dus een wat ouderwetse manier, maar een het is wel een prima alternatief voor de duimafdruk. Je kan het echter niet koppelen met de toegangscontrole en zal daarom dus misschien niet schikken als een goed alternatief voor jouw bedrijf.

 

Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten

Categories

Een interessante blog

die je niet mag missen.

Financiële diensten

Zo stroomlijn je je verkoop met Marello’s omnichannel software

Je klanten kopen tegenwoordig via allerlei kanalen – van fysieke winkels tot online platforms – en dat maakt het extra belangrijk om je verkoopprocessen soepel te laten verlopen. Verschillende systemen voor voorraad, bestellingen en klantgegevens kunnen al snel leiden tot fouten, vertragingen en onnodig veel handmatig werk. Met de juiste

Transport en logistiek

Fulfilment en duurzame verzending: hoe slimme webshops het verschil maken

  Fulfilment en duurzame verzending: hoe slimme webshops het verschil maken Steeds meer webshops zoeken naar een efficiënte, duurzame manier om hun producten bij klanten te krijgen. In dit artikel ontdek je hoe een samenwerking met een fulfilmentpartner zoals WEAF Fulfilment bijdraagt aan schaalbaarheid, klanttevredenheid en het behalen van duurzaamheidsdoelen. Ideaal voor

Marketing en reclame

Lokaal adverteren: de sleutel tot succes met Blogdrip

In de hedendaagse digitale wereld is lokaal adverteren een essentiële strategie geworden voor bedrijven die hun zichtbaarheid en klantbetrokkenheid willen vergroten. Dankzij platforms zoals Blogdrip wordt lokaal adverteren eenvoudiger en effectiever dan ooit tevoren. Maar wat maakt lokaal adverteren zo belangrijk, en hoe kan Blogdrip hierbij helpen? Laten we dit